Maaseutu mukaan näkyvämmin kaupunkimarkkinointiin

Share |

Keskiviikko 5.4.2017 klo 17:48 - Anna Olkkonen


Kuntaliitosten myötä Kuopio on saanut ympärilleen laajan, vehreän ja vesistöisen maaseudun. Sen markkinointi asumisen ja yrittämisen mahdollisuutena on liian vähäistä. Rikkaan ja moni-ilmeisen maaseudun pitää näkyä paremmin kaupunkimarkkinoinnissa.

Vetovoimaisen Kuopion imagokampanjoissa korostetaan monipuolisia asumisen vaihtoehtoja. Kuopiolaisten etuoikeus on mahdollisuus valita asuinpaikkansa maalta, taajamista, lähiöistä tai ruutukaava-alueelta. Se ei kuitenkaan nouse esille markkinoinnissa. Maaseudun viihtyisiä, toimivia ja turvallisia asuinympäristöjä on nostettava näkyvämmin esille mainonnassa.

Kaikista liitoskunnista, Riistavedeltä viimeisimpänä liittyneeseen Juankoskeen, löytyy tonttitarjontaa asunto- ja yritysrakentamiseen valmiin infrastruktuurin ja palvelujen läheltä. Kiinnostuneen rakentajan tai yrittäjän on vaikea saada niistä tietoa. Kuopion rakentajille suunnatuilta kotisivuilta en löytänyt yhtään vapaata tonttia maaseutualueelta. Mutta niitä on siellä. Etsijän täytyy osata kysyä ja olla itse aktiivinen, jos mielii yrittämään, rakentamaan ja asumaan maalle.

Kuopiossa on monipuolinen elinkeinorakenne ja yrittäminen on mahdollista maaseudullakin. Siellä on muutakin elinkeinotoimintaa kuin maatiloja. Tätä monipuolisuutta on korostettava. Sieltä löytyvät hyödynnettävissä olevat yritystontit on muistettava kaupungin yritysyhteisyössä, elinkeinopolitiikassa ja yritysmarkkinoinnissa.

Kyläyhdistykset ja asukasyhdistykset ovat liian vähän käytetty yhteistyön voimavara markkinoinnissa. Tulevat kyläraadit toivottavasti ottavat vastaan maaseudun myynnin haasteet yhdessä kaupungin henkilöstön kanssa. Vireitä ja idearikkaita toimijoita riittää kaikilla liitosalueilla.

Kirkonkylissä ja kylätaajamissa on edelleen toimivia kuntapalveluja. Maaseudun palveluverkostoa tarvitaan ja sen varmistamisella turvataan kylien vireys. Jokaisella on oltava oikeus valita, mihin kotinsa ja elämänsä perustaa. Tärkeä osa hyvää elämää on viihtyisä elinympäristö omassa kotikunnassa ja mahdollisuus valita omaan elämäntilanteeseen sopiva asumisen paikka ja muoto. Ihmisten, palvelujen ja työpaikkojen keskittäminen ja keskittyminen vain kaupunkien keskustoihin ei ole kenenkään etu.

Ilman ympäristöä ei ole vahvaa keskustaa. Hyvinvoiva maaseutu on etu koko kaupungille.

Avainsanat: maaseutu, kaupunki markkinointi, rakentaminen


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini